Onderwijsbibliotheek

groep leerkrachten

Catalogus

Catalogus raadplegen

Wie kan bij ons terecht?

  • Leerkrachten, SES- en zorgleerkrachten
  • Pedagogisch begeleiders
  • Studenten van de lerarenopleiding
  • Brede Schoolcoördinatoren, (hoofd)animatoren van Speelpleinen
  • Iedereen die op een of andere manier betrokken is bij onderwijs

Lid worden is gratis, maar dit kan alleen ter plaatse in de onderwijsbibliotheek.

Waarvoor kan je in de onderwijsbibliotheek terecht?

  • Materiaal ontlenen
  • Informatie krijgen over het aanbod uit de Onderwijsbibliotheek
  • Pedagogische studiedag (maak gerust een groepsafspraak via onderwijsbibliotheek@vgc.be)
  • Vorming voor studenten (van de lerarenopleiding)

Ontlenen

  • Boeken en leermiddelen (tijdschriften kan je ter plaatse inkijken)
  • 10 stuks per persoon
  • 4 weken (+ 4 weken verlengen)
  • Je ontvangt een nieuwsbrief met de nieuwe aanwinsten. Momenteel doen we een bevraging omtrent de nieuwsbrief.

Praktisch

  • Adres: Marcqstraat 16-18, 1000 Brussel 
  • Metro: Sint-Katelijne- Stratenplan
Openingsuren
Maandag gesloten
Dinsdag 10u tot 17u
Woensdag 10u tot 17u
Donderdag 10u tot 17u
Vrijdag 10u tot 13u

onderwijsbibliotheek@vgc.be

Sluitingsdagen voor het schooljaar 2016-2017

  • Allerheiligen: dinsdag 1/11/2016
  • Allerzielen: woensdag 2/11/2016
  • Wapenstilstand: vrijdag 11/11/2016
  • Kerstvakantie: van maandag 26/12/2016 tot en met maandag 02/01/2017
  • Onze Lieve Heer Hemelvaart: donderdag 25/05/2017
  • Zomervakantie: van maandag 17/07/2017 tot en met maandag 21/08/2017

Leermiddelen in de kijker

Boek Maximaal Megataal

Achtergrondliteratuur

Maximaal Megataal

Jaar van uitgave:
2016

Dit boek biedt een kader voor de ontwikkeling van taal- en denkvaardigheid bij kleuters van de tweede en derde kleuterklas. Daarnaast biedt Maximaal Megataal -als opvolger van Minimaal Maxitaal- inspiratie om de terugkerende routines krachtiger bij de ontwikkelingsbehoeften van de oudste kleuters te laten aansluiten. Terugkerende routines zijn bijvoorbeeld: het onthaal, het keuzemoment en het fruitmoment. 

De keuze voor deze negen momenten is gebaseerd op recent onderzoek in Vlaanderen en Brussel.

Boek Omgaan met ouders

Achtergrondliteratuur

Omgaan met ouders

Uitgeverij:
Lannoo Campus
Jaar van uitgave:
2015

Verscheidene leerkrachten en directies vroegen psychologe Leen Ryckaert om advies bij het voeren van de typische slechtnieuwsgesprekken. Dat leidde tot het schrijven van dit boek, dat een antwoord biedt op vragen zoals: Hoe knoop je het gesprek aan met ouders? Hoe breng je het best slecht nieuws aan hen over? Hoe kun je gerichte informatie verkrijgen van de ouders? Hoe motiveer je hen tot het nemen van moeilijke beslissingen? Omgaan met ouders schetst een plattegrond in de opbouw van de dialoog, waardoor je geen essentiële stappen overslaat. 

Auteur : Leen Rijckaerts

Boek Omgaan met anderstalige nieuwkomers

Achtergrondliteratuur

Omgaan met anderstalige nieuwkomers op school

Uitgeverij:
Politeia
Jaar van uitgave:
2016

Inzetten op veerkracht van vluchtelingen. Omgaan met anderstalige nieuwkomers en hun ouders vergt begrip voor hun bijzondere omstandigheden. De expertise over dit onderwerp is nu samengebracht in een brochure. Is een asielzoeker hetzelfde als een vluchteling? Welk statuut hebben deze kinderen? Wat met de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen? Welk effect heeft de asielprocedure op deze groep? Omgaan met anderstalige nieuwkomers op school geeft antwoorden op wat een school kan of moet doen om deze kwetsbare leerlingen en hun ouders een welkom gevoel te geven. 

Auteur : GO!

Cover Minimaal MaxiTaal

Achtergrondliteratuur

MiniMaal MaxiTaal

Uitgeverij:
Garant
Jaar van uitgave:
2012

Auteurs: Onderwijscentrum Brussel en Voorrangsbeleid Brussel

Dit boek reikt inspirerende ideeën aan om tijdens dagelijkse routines in de onthaalklas en in de eerste kleuterklas te werken aan de taalverwering van de jonge kleuter.

Voor het eerst naar school gaan is voor een kleuter een nieuwe ervaring. Hij moet leren leven in een groep van kinderen, zich aanpassen aan onbekende situaties, omgaan met vreemde volwassenen. Er duiken ook verschillende routines of gewoonten op binnen die specifieke schoolstructuur. Routines zijn krachtige leermomenten, omdat ze een belangrijk aandeel hebben in de schooldag en nauw aansluiten bij de behoeften en de ontwikkeling van een jonge kleuter. Bovendien zijn het dé momenten bij uitstek om een rijk en begrijpelijk taalaanbod aan te bieden, spreekkansen en spreekruimte te creëren en veel individuele feedback te geven. En ze vormen de uitgelezen kans om te communiceren met ouders en hen te betrekken bij het klasgebeuren. Het loont dus meer dan de moeite om routines zinvol en betekenisvol in te vullen in functie van het welbevinden, de ontwikkeling en de taalverwerving van een jonge kleuter.

cover G-Start

Didactisch materiaal

G-Start

Uitgeverij:
Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven)
Jaar van uitgave:
2012

G-start is een boek vol achtergrondinformatie en concreet uitgewerkte activiteiten voor het stimuleren van geletterdheid bij jonge kinderen (2,5 tot 7 jaar). Met deze activiteiten kan je op een speelse en functionele manier aan de slag gaan in je klas.  Ook begeleiders en directies vinden in dit boek heel wat info en instrumenten om een geletterdheidsbeleid op school te voeren.

Meer over het hoe en waarom van G-start lees je in het artikel uit de Nieuwsbrief Taal & Onderwijs (september 2012).

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van onze materialen? Schrijf dan in voor onze nieuwsbrief:

Partners

Kleur Bekennen