Brusselse Brede scholen kijken over het muurtje in Sint-Agatha-Berchem

Brede school Flamingo kijkt over het muurtje

Bredeschool-coördinatoren wisselen een paar keer per schooljaar ervaringen uit met andere Brusselse collega’s. Eind april 'keken zij over het muurtje' en brachten een bezoek aan Brede School Sint-Agatha-Berchem.

De bedoeling van 'Kijk over het muurtje' is dat bredeschool-coördinatoren samen met partners en onderwijsondersteuners reflecteren over de bezochte Brede School: ze nemen goede praktijkvoorbeelden mee naar hun eigen Brede Scholen en geven tips aan de Brede School die de deuren openstelt. 

Jana Struys, coördinator van Brede School Flamingo, ontving 15 coördinatoren uit andere Brusselse Brede Scholen en onderwijsondersteuners uit de regio.

Jana bracht in Gemeenschapscentrum De Kroon de evolutie van de voorbije 5 jaar in beeld. De Brede School evolueerde van schooloverstijgende projecten rond talent- en taalontwikkeling naar acties op maat van de scholen. De doelgroep breidde uit van kinderen uit de 3-de kleuterklas en het 1ste  leerjaar naar leerlingen van het basis- en secundair onderwijs.

Verschillende betrokkenen getuigden over hun rol en over de meerwaarde van de Brede School:

  • Thim van Gemeenschapscentrum De Kroon gaf toelichting bij de  (woensdag)middagactiviteiten die hij ondersteunt, zoals lopen, gezelschapsspelletjes, dans.
  • Docenten Els en Sanne van de Academie voor Muziek & Woord dompelden de aanwezigen onder in de evolutie van hun radio- en muzische projecten over de scholen heen tot projecten op maat en ter ondersteuning van kinderen en leerkrachten.
  • In Basisschool De Knapzak legde zorgcoördinator Astrid uit hoe zij laagdrempelig ouders betrekken met welkomstkoffie en foto’s om hen te bedanken.
  • Turnjuf Katelijne gaf uitleg bij ‘Profietsiat’, een project over de scholen heen dat ervoor zorgde dat haar leerlingen van het 6-de leerjaar nu allemaal zelfstandig kunnen fietsen. Leraren LO van de verschillende scholen werken samen met gemeentediensten aan een fietsroutekaart en zetten fietsactiviteiten op.
  • Titus, leerling van het 2-de leerjaar in Basisschool Zavelberg, demonstreerde zijn “droom-sap-machine”, die hogeschoolstudenten en studenten van KTA Zavelenberg realiseren dankzij het project My Machine.
  • Mama Fabienne vertelde hoe haar drie kinderen krachtige taalkansen en uitzonderlijke leerervaringen kregen dankzij de Brede School: zo zagen we haar dochter tijdens de middag in de weer in het brei-atelier, samen met gebruikers en bezoekers van het lokaal dienstencentrum
  • Leraar Hugo van KTA Zavelenberg getuigde hoe zijn leerlingen Elektromechanica gemotiveerd de laatste hand leggen aan een robot met verwarmings- en koelsysteem, samen met de leerlingen van Basisschool De Knapzak.
  • De leerlingen van de richting Verzorging trakteerden de bezoekers op lekkere zelfgemaakte hapjes.

Ten slotte antwoordden Jana Struys en Wietze Minne, directeur van de Academie, op de vragen van de coördinatoren.
Zo kwamen er denkpistes naar boven om noden van de kinderen te bevragen, om te bekijken welke welzijnspartners een meerwaarde kunnen hebben voor de kinderen en om te blijven zoeken naar manieren om effecten op kinderen in kaart te brengen.

Enkele reacties:

  • Mooie evolutie van gemeenschappelijke, grote projecten naar op maat werken per school + meer duurzaamheid.
  • Het was heel inspirerend.
  • Ik ben fan van de droommachine.
  • Een brei-atelier is heel eenvoudig te organiseren en leuk voor kinderen, leraren en senioren.
  • Profietsiat: goed idee zo’n fietsroutekaart, de werkgroep met leraren LO en samenwerking met de gemeente, loopfietsen voor kleuters kunnen echt het verschil maken!
  • Wat een enthousiaste en betrokken partners.
  • De aanpak van de Academie: school en Academie leren van elkaar.
  • De Droommachine: basisscholen maken op een positieve manier kennis met TSO.

Meer info over de Brusselse Brede Scholen