Samenleven in diversiteit- 2 sessies

Preventief inspelen op radicalisering
Wat?

Onze samenleving is de laatste jaren sterk veranderd. Verschillende talen, culturen, levensstijlen, gedachten en identiteiten kruisen elkaar dagelijks, zeker in onze hoofdstad. Steeds meer kinderen en jongeren vinden moeilijk hun plaats in die samenleving.

Men kijkt hoopvol naar het onderwijs. Als directeur is het niet gemakkelijk om hier een weg in te vinden en beslissingen te nemen. Tijdens deze vorming verdiepen we ons in het thema en bekijken we de mogelijkheden én grenzen van de school.

In deze 2 sessies, zoeken we antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe kan je radicalisering herkennen?
  • Hoe kunnen we een schoolcultuur en klaspraktijk creëren waar elk kind/ elke jongere zich thuis kan voelen?
  • Welk verband is er tussen de ontwikkeling van emotieregulering bij jonge kinderen en hun vatbaarheid voor radicalisering op latere leeftijd?
  • Hoe kan er op school preventief gewerkt worden om radicalisering tegen te gaan?
  • Hoe creëren we een open dialoog met alle betrokken partijen (leerkrachten, kinderen, jongeren, ouders, omgeving,...).
  • Hoe kunnen we samen school maken, zonder een wij-zij gevoel?

Deze vorming wordt gegeven door het Onderwijscentrum Brussel in samenwerking met de vzw OTA (OndersteuningsTeam Allochtonen, Brussel en Vlaams-Brabant) 

Voor wie?

Directies, middenkader en leraren basis- en secundair onderwijs die een rol willen opnemen bij de preventie van radicalisering.

Wanneer?
  • Sessie 1: donderdag 19 oktober 2017, van 08:45 - 11:45 u.
  • Sessie 2: donderdag 16 november 2017, van 08:45 - 11:45 u.
Waar?

Onderwijscentrum Brussel, Marcqstraat 16,1000 Brussel

Overtuigd?