Wat?
Onderzoek wijst uit dat een achterstand in executieve functies op jonge leeftijd een voorspellende factor is voor het schoolse functioneren en het presteren in de toekomst.
In de voormiddag leren we meer over wat armoede is:
-
Wat is je kijk op armoede?
-
Wat weet je van leef- en beleefwereld van kinderen en ouders in armoede.
-
Hoe kun je werken aan je basishouding?
-
Welke positieve invloed heeft jouw basishouding op je klas- en schoolpraktijk?
In de namiddag zoomen we in op armoede als remmende factor bij de ontwikkeling van executieve functies:
-
Wat zijn executieve functies juist? Hoe ontwikkelen zij zich in optimale omstandigheden?
-
Hoe komt het dat kinderen en jongeren in armoede zich cognitief en sociaal-emotioneel trager ontwikkelen dan hun leeftijdsgenoten uit de middenklasse?
-
Welke rol spelen de omgeving, leerkrachten, ouders bij die ontwikkeling van executieve functies?
-
Hoe kun jij als leerkracht hierop inspelen?
We bekijken de executieve functies over de verschillende schoolniveaus heen.
Voor wie?
Voor leerkrachten basisonderwijs, leerkrachten secundair onderwijs, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren en directies van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Onderwijscentrum Brussel
Marcqstraat 16-18
1000 Brussel