Wat?
Kleuters maken al heel jong kennis met geschreven taal in hun omgeving. Zo wordt de basis gelegd voor het latere lezen en schrijven. Recent onderzoek toont aan dat een aantal factoren heel bepalend zijn voor een vlotte leesstart in het eerste leerjaar o.a. klankbewustzijn, letterkennis en spontaan schrijven. Deze vaardigheden ontwikkelen kleuters niet vanzelf. Jouw aanbod en ondersteuning als kleuterleerkracht zijn hierbij essentieel.
Tijdens de vorming staan deze vragen centraal:
- Wat zijn belangrijke voorspellers voor leren lezen?
- Waar plaats je werken rond klanken en letters binnen het geheel van ontluikende geletterdheid?
- Hoe werk je op een effectieve én speelse manier aan klankbewustzijn en letterkennis?
- Hoe stimuleer je het spontaan schrijven van kleuters?
- Wat zijn belangrijke aandachtspunten voor een Brusselse kleuterklas?
Je krijgt een handig kader aangereikt, je wisselt ervaringen uit en ontdekt concrete materialen en voorbeelden. Zo doe je inspiratie op voor je klaspraktijk.
Voor wie?
Voor leerkrachten van de 2de en 3de kleuterklas, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren en directies van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Onderwijscentrum Brussel
Marcqstraat 16-18
1000 Brussel