Wat?
Als Brusselse stadsleerkracht ga je elke dag om met meertalige leerlingen. In veel taallessen zitten er moedertaalsprekers samen met leerlingen die de taal nog moeten verwerven. Dat is zo voor Nederlands, maar ook voor vreemde talen. Elke taalles vergt een spreidstand tussen leerlingen die vaardig zijn in de doeltaal en de leerlingen die dat nog niet zijn. De vreemdetalendidactiek geeft richting in hoe je daarmee kunt omgaan. Welke taaldidactiek werkt in de diverse, meertalige klas?
- Hoe overwin je de taalbarrières?
- Hoe geef je talenbewust les?
- Hoe werk je aan de taalontwikkeling van alle leerlingen in elk taalvak? Hoe ga je om met de vaardigheidsverschillen in je klas?
- Hoe motiveer je de leerlingen?
- Welke opstappen zijn er om je leerlingen vlotter te maken in spreken, luisteren, lezen en schrijven?
- Hoe zet je de meertalige bagage van de leerlingen in om het Nederlands en de vreemde talen te versterken?
Voor wie?
Voor leerkrachten van de derde graad lager onderwijs, talenleerkrachten van de eerste graad (A-en B-stroom) en tweede graad secundair arbeidsfinaliteit, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, taalcoördinatoren en directies van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Onderwijscentrum Brussel
Marcqstraat 16-18
1000 Brussel