Wat?
Wat betekent het om in een grootstad als Brussel op te groeien? Naast elementen die te maken hebben met de ontwikkeling van kinderen tijdens de kleuterperiode, zijn er de typisch grootstedelijke kenmerken die invloed hebben om wie ze zijn en hoe ze hun ontwikkeling doormaken. We denken hierbij aan meertaligheid, kansarmoede, cultureel-etnische diversiteit …
We vertrekken in deze vorming van de meervoudige identiteitsontwikkeling. We maken kennis met de inzichten van Erikson en passen dit toe op de situatie van de Brusselse kleuters. Het vertrekpunt is om na te denken hoe we een positief en rijk klimaat kunnen scheppen waarin de kleuters zich kunnen ontplooien en maximale leerkansen krijgen. Elke leerkracht wil er immers voor zorgen dat de kinderen een positief zelfbeeld en een flinke dosis zelfvertrouwen ontwikkelen, veerkrachtig zijn en een open geest hebben. Het is een noodzakelijke voedingsbodem om tot leren te komen.
We helpen je in de vorming antwoorden te vinden op volgende vragen:
- Wat betekent voor jonge kinderen 'opgroeien in een grootstedelijke context'?
- Hoe zet je als leerkracht in op de (meervoudige) identiteitsontwikkeling van kinderen? Met welke basisattitude sta je in je job? Welke didactiek gebruik je? Welk aanbod geef je?
- Hoe bouw je met de kinderen aan zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid?
- Hoe geef je je klaspraktijk vorm zodat alle kleuters een positief leerklimaat ervaren?
- Hoe organiseer je de klasdag en richt je je klas in op basis van de opgedane inzichten?
Voor wie?
Voor kleuterleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren en directies van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Onderwijscentrum Brussel
Marcqstraat 16-18
1000 Brussel