Wat?
Kleuters zijn voortdurend nieuwsgierig over de dingen rondom hen. Ze zoeken jouw aandacht om er mee naar te kijken en hierop te reageren. Ze stellen zich een heleboel vragen waar jij niet altijd direct een antwoord op hebt.
Het gaat enerzijds over die doos waar de kleuter niet bij kan, de natte kousen na een boswandeling, de bruine plek op de appel nadat die gevallen is. Anderzijds over waarom een rups een vlinder wordt, waarom de zon uit vuur zou bestaan, waarom je jezelf kunt zien in een spiegel. Dergelijke alledaagse problemen en vragen zorgen voor prikkelende situaties in de kleuterklas. Het zijn die situaties die kansen voor onderzoekend en ontwerpend leren uitlokken in de klas. Ze creëren natuurlijke situaties waarmee je de motivatie bij kleuters stimuleert en kwaliteitsvolle interactie uitlokt.
Onderzoekend en ontwerpend leren kan het verschil maken voor Brusselse kleuters die meertalig opgroeien of kansarm zijn. Zij leren met deze actieve aanpak vaardigheden die een hefboom zijn voor hun verdere ontwikkeling.
We zoeken samen naar manieren waarop je onderzoekend en ontwerpend leren kan vormgeven en begeleiden bij jouw kleuters.
Voor wie?
Voor kleuterleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren en directies van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Na de vorming krijgt de school twee pakketten Lego Education naar keuze in bruikleen.
Onderwijscentrum Brussel
Marcqstraat 16-18
1000 Brussel