Hier vind je een overzicht van onze activiteiten.
Onderwijscentrum Brussel, Brussel
De opvang van anderstalige nieuwkomers (AN) in de reguliere klas is best een uitdaging. De kloof tussen wat AN kan en wat er van haar gevraagd wordt, is soms moeilijk te overbruggen. In deze sessie zoeken we antwoorden op vragen over zelfstandig werk voor AN.
Wil je het vak Frans effectief en betekenisvol invullen? Het leerlabo Frans geeft de mogelijkheid om hiermee concreet aan de slag te gaan: je bouwt een thema op en onderzoekt allerlei materialen en handleidingen. Je zoekt uit hoe je deze verschillende bronnen gericht kunt inzetten in je lessen Frans.
Tijdens deze gesprekstafel bieden we een waaier aan gespreksonderwerpen aan. Vanuit eigen ervaringen bespreek je in een kleine groep knelpunten, vragen, interessante materialen en succeservaringen. Op die manier deel je kennis en inspireer je elkaar.
Tijdens de voorbije coronaperiode werd des te meer duidelijk hoe belangrijk het is voor kinderen en jongeren om aandacht te besteden aan de impact van armoede op hun leer- en leefomgeving. In het leerlabo armoede bouwen we verder op de nodige inzichten en de basishouding om te kunnen omgaan met armoede in de klas- en schoolpraktijk.
Binnen hun aanvangsbeleid stellen scholen vaak een mentor aan om een belangrijke rol op te nemen bij de ondersteuning van de starters op school. Dit leerlabo helpt hen om hun functie op te nemen.