Hier vind je een overzicht van onze activiteiten.
Onderwijscentrum Brussel, Brussel
In deze algemene sessie komt het pedagogisch kader van de leerbaancompetenties binnen Generatie BXL aan bod.
LEGO Education biedt een reeks kant-en-klare lespakketten en materialen waarmee je een krachtige leeromgeving kunt scheppen om aan STEM-doelen te werken. In deze vorming ga je zelf aan de slag met drie pakketten van LEGO Education.
The IT-garage, Brussel
Tijdens deze vorming bieden we concrete ideeën en materialen, tips en handvatten over hoe je een STEM-les vormgeeft en welke talige aandachtspunten je best in het oog houdt.
Generatie BXL is dé nieuwe website in Brussel voor alles over talentontwikkeling, studie- en schoolkeuze, beroepen en loopbaanbegeleiding. Tijdens deze sessie gaan we dieper in op een van de belangrijkste onderdelen van Generatie BXL: de SELFIX.
We vertrekken in deze vorming van de meervoudige identiteitsontwikkeling. We maken kennis met de inzichten van Erikson en passen dit toe op de situatie van de Brusselse kleuters. Het vertrekpunt is om na te denken hoe we een positief en rijk klimaat kunnen scheppen waarin de kleuters zich kunnen ontplooien en maximale leerkansen krijgen.
Op woensdag 17 januari 2024 organiseert het Onderwijscentrum Brussel samen met de Vlaamse Scholierenkoepel een Actiedag Lager Onderwijs. We nodigen hiervoor graag begeleiders, leerkrachten en directeurs uit het Brusselse uit die graag (meer) rond inspraak willen werken op hun school.
Is je school op zoek naar ervaringen van andere scholen over hoe ze omgaan met de talige diversiteit? Zoekt je school naar manieren om de meertaligheid van de leerlingen expliciet te waarderen en in te zetten? Dan ben je in deze vorming op jouw plaats.
Wie is die tiener en wat is de impact van de Brusselse grootstedelijke context op de breinontwikkeling? Hoe kunnen we de ondersteuning van de leerloopbaan van onze leerlingen versterken? Hierop zoomen we in tijdens deze vorming.
Vreemdetalenonderwijs Frans in Brussel is een uitdaging. Hoe kun je sterker worden in het omgaan met deze uitdagingen? Hoe zorg je voor een effectieve didactiek Frans en welke materialen kun je inzetten? Deze vragen vormen het uitgangspunt om te kijken hoe je het vak Frans effectief en betekenisvol kunt invullen voor al je leerlingen.
Ben jij mentor van startende leerkrachten op je school? Ben je altijd op zoek naar manieren om hen nog beter te begeleiden? Wil jij je sterker voelen in coachingsvaardigheden om je starter te helpen groeien? Dan ben je in deze vorming op jouw plaats.
We bekijken wat het belang is van correctieve feedback in taalverwerving en hoe je dat het beste aanpakt. Wat moet je weten over de leerlingen? Wat moet je weten over fouten? Wat maakt het Nederlands moeilijk?
Hoe vermijden dat je (ook figuurlijk) kopje onder gaat aan de klimaatverandering? Hoe ga je met jongeren in gesprek over de klimaatcrisis? Hoe grijp je hun vragen, ideeën, bezorgdheden rond klimaat aan en werk je aan weerbaarheid? Hoe ga je om met eco-angst en creëer je betrokkenheid? In deze vorming zoomen we in op klimaatgesprekken en toepasbare hands-on methodieken voor in de klas: hoe kan je de klimaattoestand en -verandering een authentieke plek geven in je klas?
Vlaamse Gemeenschapscommissie, Brussel
Hoe streven we naar een grootstedelijke partnerschap met ouders in functie van de onderwijsloopbaan van kinderen en jongeren? Hieraan werken vereist een aantal inzichten en competenties die je je als leerkracht eigen kunt maken. Dat pakken we in deze vorming aan.
In deze vorming staat jullie EDO-werking (educatie voor duurzame ontwikkeling) op school centraal. We zoomen in op hoe je een eco-werkgroep goed kan laten (samen)werken, verschillende thematische actiedagen, hoe je een haalbaar plan van aanpak opstelt en meer.
Dit uitwisselingsmoment biedt scholen de kans om uit te wisselen over projecten die ze opzetten om de meertaligheid van de leerlingen te waarderen, om ervaringen te delen over hoe ze de talige diversiteit positief kunnen aanwenden en om te zoeken naar oplossingen voor vragen die leven over de talige diversiteit.
Goed kunnen lezen en begrijpen wat je leest is essentieel om te kunnen functioneren op school én in de maatschappij. We merken dat heel wat kinderen op het einde van het eerste leerjaar nog moeite hebben met het technische aspect van lezen. Tijdens deze vorming focussen we daarom op technisch lezen.
LEGO Education biedt een reeks kant-en-klare lespakketten en materialen waarmee je een krachtige leeromgeving kunt scheppen om aan STEM-doelen te werken. In deze vorming ga je zelf aan de slag met pakketten van LEGO Education.
Kinderen leren lezen in het eerste leerjaar vormt een bijzondere uitdaging. Hoe pak je je leesonderwijs aan bij de start van het schooljaar? Hoe stem je aanbod en werkwijze af op jouw Brusselse leerlingen?
Bij Outdoor Teaching en buitenles trek je met je leerlingen naar buiten om te leren. Buiten zijn biedt veel kansen om actief, betekenisvol en onderzoekend met leren aan de slag te gaan – en kan veel verschillende vormen aannemen. Tijdens deze vorming leer je hier meer over.
Goed kunnen lezen en begrijpen wat je leest is een basisvoorwaarde om te kunnen functioneren op school en in het leven. We merken dat in de tweede en derde graad van het basisonderwijs nog heel wat leerlingen struikelen over het technische aspect.
Heb je of krijg je een Anderstalige Nieuwkomer (An) op school? Dan wil je dat deze zich welkom voelt en voldoende taalvaardig wordt om mee te draaien in de klas en op school. Deze vorming geeft antwoord op jouw vragen daarover.