Juf Sara's eerste stapjes voor de klas

juf Sara op een schommel in een bos

Mijn eerste stapjes in het onderwijs

Starten op een Brusselse school in Anderlecht als zorgondersteuner is leuk én leerrijk! Ik heb een dynamisch en fijn team. De leerlingen zijn schatjes, al zijn ze op sommige dagen wel eens minder schattig.

In onze school zitten veel anderstalige leerlingen. Vele leerlingen hebben extra ondersteuning nodig wat taal betreft, dus ik heb mijn handen vol met differentiëren. In de lerarenopleiding aan Odisee werkte ik al een project uit in een Brusselse school. Daar ondervond ik dat visueel werken zeer belangrijk is. Op brieven plaatsten we pictogrammen en op werkbladen voegden we afbeeldingen toe. Dat doe ik nu ook.

Het herhalen van woorden of korte zinnen is ook van belang. Na een tijd blijven deze uitdrukkingen hangen. Maar je hebt wel veel geduld nodig. Als ik een euro zou krijgen voor elke keer dat ik ‘genemen’ al heb verbeterd naar ‘genomen’, zou ik erg rijk zijn.

Soms moet ik de leerstof met handen en voeten uitleggen! Maar als je dan ziet dat het werkt, dan geeft dat heel veel voldoening. Het leukste aan mijn taak als zorgondersteuner is dat je de evolutie kunt zien van de leerlingen met wie je intensief werkt. Doordat ik de leerlingen veel succeservaringen kan aanbieden, zien ze me graag komen. Ik ondersteun in het 4de, 5de en 6de leerjaar. De leerstof is heel uiteenlopend, waardoor er veel variatie zit in mijn takenpakket.

De leerkrachten zetten me altijd op een andere manier in. Een miniklas tijdens het eerste uur, een overleg tijdens het 2de uur, een co-teaching tijdens het 3de uur ... Heel veel afwisseling en blijven gaan dus.

Doordat ik in drie verschillende klassen ondersteun, was het aanvankelijk wat wennen om de namen te onthouden. Maar dat is me ondertussen wel gelukt. Iedereen heeft een andere situatie, iedereen heeft een eigen taal, iedereen heeft een eigen cultuur. Het mooie aan Brussel is dat de stad al die verschillen samenbrengt.

Het jaar is pas begonnen, maar ik zie alleen maar leerrijke kansen in de toekomst. Als ondersteuner leer ik werken in teamverband, mensen vertrouwen, taken verdelen, omgaan met verschillende persoonlijkheden… En dit leer ik niet alleen van collega’s maar ook van de leerlingen.

Groetjes van juf Sara Gutty uit GBS Kameleon (Anderlecht)