Omgaan met diversiteit en armoede

Het is belangrijk om in het Brussels onderwijs in te spelen op de talige, culturele en socio-economische diversiteit die aanwezig is in elke klas. Schoolteams moeten de verschillen tussen hun leerlingen kunnen (h)erkennen. Zo kunnen ze de diversiteit benutten om een rijk en uitdagend leerklimaat te creëren. Het Onderwijscentrum Brussel ondersteunt leerkrachten en schoolteams bij het omgaan met diversiteit. Dit kan via vormingen of door een beroep te doen op onze vraaggestuurde ondersteuning.

Lees meer over omgaan met diversiteit in het onderwijs.

Anderstalige nieuwkomers

Anderstalige nieuwkomers zijn leerlingen van 5 tot 18 jaar die nog niet lang in België wonen en die niet voldoende Nederlands spreken of begrijpen om de lessen te kunnen volgen.

Het Onderwijscentrum Brussel ondersteunt leerkrachten en schoolteams bij het omgaan met anderstalige nieuwkomers. Dit kan via vormingen of door een beroep te doen op onze vraaggestuurde ondersteuning.

Het Onderwijscentrum Brussel heeft een Handreiking Anderstalige Nieuwkomers ontwikkeld i.s.m Brusselse leerkrachten. Deze bundel of handreiking is er voor leraren en teams die zorg willen dragen voor anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs.

Omgaan met kansarmoede

In Brussel vormt het omgaan met de socio-economische verschillen een grote uitdaging. Het Onderwijscentrum Brussel helpt schoolteams om binnen hun school- en klaspraktijk rekening te houden met kansarme leerlingen en ouders. Hierbij gaat de aandacht niet in de eerste plaats naar het financieel beleid van de school. De focus op de leefwereld, de voorkennis en de ervaringskansen van kansarme leerlingen kan een motiverend leerklimaat creëren.

Onderwijscentrum Brussel ondersteunt leerkrachten en schoolteams bij het omgaan met kansarmoede. Dit kan via vormingen of door een beroep te doen op onze vraaggestuurde ondersteuning.

Lees meer over omgaan met kansarmoede.