Ketjes met Talent

schrijfopdracht van kind met gom

Ketjes met Talent maakt scholieren warm om les te geven in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Het project laat Brusselse scholieren van de 3de graad kennismaken met verschillende aspecten van het leerkrachtenberoep. Het laat hen ontdekken of het een beroep is dat hen ligt. De kennismaking gebeurt in vier stappen.

Hoe werkt Ketjes met Talent?

Een leerkracht van de school engageert zich om het project te leiden. De begeleidende leerkracht krijgt ondersteuning van het Onderwijscentrum Brussel zowel voor, tijdens, als na de lesnamiddag van de scholieren. Bovendien krijgt de school materiaal ter beschikking zoals het talentenspel, tablets met inspiratie…

Zowel voor de leerlingen uit het basisonderwijs, als de scholieren uit het secundair onderwijs leggen we de focus op talentontwikkeling. Wanneer kinderen en jongeren bezig zijn met wat ze graag doen, verhoogt hun betrokkenheid, wat het leerproces ten goede komt. Wie zichzelf en zijn talenten kent en een positief zelfbeeld heeft, maakt een meer doordachte studie- en beroepskeuze en is beter gewapend voor de toekomst.

Waarom Ketjes met Talent?

Brussel heeft nood aan leerkrachten die het reilen en zeilen van de stad en de leefwereld van de Brusselse leerlingen kennen. Leerkrachten uit Brussel kunnen een positieve rol spelen door een voorbeeldfunctie uit te oefenen en een brug te slaan tussen de school en de thuissituatie. Ketjes met Talent richt zich daarom op scholieren die in Brussel opgroeien en/of naar school gaan.

Meewerken als school?

Elke secundaire school van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel kan deelnemen. Heb je interesse om deel te nemen? Mail voor vrijdag 25 oktober 2019 naar onderwijscentrumbrussel@vgc.be.

 

Enkele reacties van scholieren editie 2018-2019:

“Toffe ervaring! Je kan ook zien of de lerarenopleiding bij jou past of niet.”

“Het leukste was de interactie met de kinderen. Het was fijn om de leerlingen dingen uit te leggen en feedback van hen te krijgen.”

“Ik deed mee om eens te ervaren hoe het is om een les voor te bereiden en die in de praktijk te brengen. Ik ben heel blij dat ik heb meegedaan en heb er heel wat van opgestoken.”

"Ik ben te weten gekomen hoe moeilijk het is om met jonge kinderen een activiteit uit te voeren.”

“Ik ken mensen die na dit project hebben gekozen voor de lerarenopleiding.”