Hieronder vind je een aantal fiches met praktijkvoorbeelden uit Brusselse scholen die jou mee op weg helpen naar een beter leesbeleid.
Met je neus in Van Asboek
GBS Van Asbroeck (Jette) - kleuter- en lager onderwijs
De school heeft voorbije schooljaren sterk ingezet op leesmotivatie en een gedeelde visie. Vanuit deze visie worden er veel acties georganiseerd om het lezen bij kinderen te versterken, zowel binnen als buiten de school.
Leerlingen ontwerpen zelf een leesmeubel
Lagere School Mater Dei (Sint-Pieters-Woluwe) - lager onderwijs
Het gratis leesmeubel van de VGC, gemaakt door vzw FIX vond de school minder geschikt voor haar werking. Daarom werkte ze een mini-project uit: de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar maakten zelf een ontwerp voor een bibliotheekkast en legden dat voor in een powerpointvoorstelling aan FIX.
BoekTok en leerkrachten lezen voor uit de boekenkast
Mater Dei-Instituut (Sint-Pieters-Woluwe) - secundair onderwijs
De school kocht met VGC-subsidies een heel pakket boeken aan dat ze in een mobiele boekenkast plaatste op de gang of in de studiezaal. Zo kunnen leerlingen op vrije momenten een stukje lezen. Om het aanbod te promoten, maakten leerlingen van het 3de jaar secundair onderwijs een BoekTok over de kast en lazen de leerkrachten voor uit het aanbod.
Samenlezen in de 1e graad van het secundair
Go!4cITy (Sint-Jans-Molenbeek) - secundair onderwijs
Een grote groep leerlingen stroomt in met onvoldoende leesvaardigheid. Daarom kiest de school ervoor om in de eerste graad maximaal in te zetten op lezen. Alle leerlingen hebben één lesuur per week tijdens Nederlands een samenleesuur, een gedeelde planning zorgt voor er een opbouw in de aanpak en variatie in de samenleeslessen.
Hardop lezen met de juiste intonatie
Go!4cITy (Sint-Jans-Molenbeek) - secundair onderwijs
Uit de analyse van de Diataaltoetsen blijkt dat een grote groep leerlingen instroomt met onvoldoende leesvaardigheid. Niet alleen begrijpend lezen blijkt moeilijk, ook technisch lezen blijkt voor heel wat leerlingen nog moeilijk. Tijdens de lessen remediëring in het eerste jaar werkt het team vooral aan de taalvaardigheid Nederlands van de leerlingen. .De leerkracht maakte er een spelletje van om het hardop lezen te trainen. Ze vestigde er de aandacht op dat in het Nederlands de intonatie aan het einde van een zin daalt. Zo leren de leerlingen aandacht te hebben voor het begin en einde van zinnen.
HaBIBi, de schoolbibliotheek van Campus Kalevoet
GO! Middenschool en GO! Atheneum Kalevoet (Ukkel) - secundair onderwijs
Graag en goed kunnen (begrijpend) lezen is de sleutel tot succes in alle vakken op school. Het schoolteam is ervan overtuigd dat ze met de hele school de tekorten, die ze met de toetsen vaststellen, moeten aanpakken. De taalcoördinatoren ondersteunen leerkrachten hierbij. Het ankerpunt is de ‘nieuwe’ schoolbibliotheek. Deze ruimte is niet enkel een fysieke ruimte, maar is in zekere zin ook de motor van het leesbeleid.
Leestipi op de speelplaats
GO! Basisschool De Iris in Ukkel
In De Iris lezen kinderen niet alleen in de klas. Regelmatig trekken de leerkrachten met de kinderen naar buiten om te lezen. Om kinderen ook in de vrije schooltijd te stimuleren om te lezen werd op de speelplaats van De Iris een leestipi gebouwd. Kinderen kunnen er tijdens de middagspeeltijd genieten van een stripverhaal.
Samen bouwen aan een sterker leesonderwijs
Peter Benoitschool, Neder-Over-Heembeek
Tijdens het project Leesrijk Brussel vulde het schoolteam de leesscan in. Dankzij deze leesscan kreeg de school meer zicht op de sterktes en groeikansen voor lezen. Op basis van deze leesscan maakte de school jaarlijks een aantal doelen en acties op. Stap voor stap werken de leerkrachten samen aan een sterker leesonderwijs.