BXL ZKT LKR samenvatting werkmoment 16 oktober 2019

kind speelt met zeepbellen

Leerlingen worden leerkracht

We maken alle Brusselse jongeren warm voor het leerkrachtenberoep door hen ervaring te laten opdoen in het onderwijs, geïntegreerd in het curriculum.

  • Het imago van het lerarenberoep bij Brusselse jongeren en hun omgeving verbeteren.
  • Alle Brusselse jongeren stimuleren om een job als leerkracht te overwegen.

Alle jongeren van de derde graad in alle secundaire scholen van het Nederlandstalig onderwijs doen een concrete ervaring op in het onderwijs, met het leerkrachtenberoep. Dit wordt geïntegreerd in het curriculum en initiatieven rond studieoriëntering.

Actie 1: #LLNwLKR kick-off evenement organiseren om jongeren, ouders en partners breed te sensibiliseren en om een trekkersgroep te mobiliseren.

Actie 2: #LLNwLKR integreren in het curriculum, bijvoorbeeld een vak, projectmatig, burgerstage, GIP en in initiatieven rond studiekeuze.

Actie 3: Alle Nederlandstalige secundaire scholen in Brussel motiveren voor #LLNwLKR

 

Zorg voor leerkracht

Vernieuwend, krachtig en eigentijds personeelsbeleid ontwikkelen met aandacht voor zorg, waardering, steun ...

Alle personeelsleden voelen zich goed op school met als resultaat:

  • het leerkrachtentekort en leerkrachtenverloop verminderen
  • de samenwerking en communicatie op school verbeteren

Om dit doel te bereiken werken we met de werkgroep aan twee acties:

  • Actie 1: “Hoe kan ik zorgen voor mijn team?”: zorgen & borgen

Product: inspiratiegids met een aantal krachtlijnen en veel praktijkvoorbeelden vanuit Brussel.
Doelgroep: directies

  • Actie 2: Wat moet er structureel veranderen zodat directies en scholen beter voor hun leerkrachten kunnen zorgen in Brussel?

Product: beleidsaanbevelingen
Doelgroep: beleid

 

Leerkrachten leren van elkaar

Leerkrachten uit verschillende scholen samenbrengen. Gemeenschappelijke problematiek aanpakken. Samen (zorg)documenten opstellen, meer en beter onderwijs op elkaar afstemmen. Alle krachten bundelen. Scholen laten leren van elkaar.

We willen uitwisselingen tussen scholen en leerkrachten onderling mogelijk te maken – netoverschrijdend

Scholen die bereid zijn om te leren van elkaar, doorlopen volgende stappen:

  • Een directeur brengt samen met zijn team de sterktes en talenten in kaart. Het Onderwijscentrum Brussel biedt hiervoor enkele werkvormen aan.
  • De school denkt na over hoe ze bereid is om talenten te delen: waar zijn de leerkrachten sterk in, waar zijn ze fier op … plus waar de school zelf zoekende is en daar met anderen over wil nadenken. De school deelt de informatie met BXL ZKT LKR.
  • De school kan zien bij welke school ze terechtkan voor welke inhoud om zich te professionaliseren. De school neemt dit initiatief zelf.

BXL ZKT LKR zorgt voor:

  • werkvormen om met een team sterktes en talenten in kaart te brengen
  • manier om informatie te verzamelen
  • platform om de informatie op te delen