Hier vind je een overzicht van onze activiteiten.
Onderwijscentrum Brussel, Brussel
Lesgeven in Brussel leidt tot heel wat boeiende uitdagingen waarmee je in jouw klas geconfronteerd wordt. In dit mini-traject stippel je jouw eigen leerpad uit om je hierin te versterken.
Beter Buiten is een vormingstraject van Leefmilieu Brussel en MOS Brussel in samenwerking met vzw Tournesol-Zonnebloem. In vier sessies doe je de kennis en vaardigheden op om vol vertrouwen met je klas de stap naar buiten te zetten en er leerrijke, leuke lessen van te maken.
In deze vorming staat jullie EDO-werking (educatie voor duurzame ontwikkeling) op school centraal. We zoomen in op hoe je een eco-werkgroep goed kan laten (samen)werken, verschillende thematische actiedagen, hoe je een haalbaar plan van aanpak opstelt en meer.
Als Brusselse stadsleerkracht ga je elke dag om met meertalige leerlingen. Elke taalles vergt een spreidstand tussen leerlingen die vaardig zijn in de doeltaal en de leerlingen die dat nog niet zijn. De vreemdetalendidactiek geeft richting in hoe je daarmee kunt omgaan.
Kleuters maken al heel jong kennis met geschreven taal in hun omgeving. Zo wordt de basis gelegd voor het latere lezen en schrijven. Deze vaardigheden ontwikkelen kleuters niet vanzelf. Jouw aanbod en ondersteuning als kleuterleerkracht zijn hierbij essentieel. Je krijgt een handig kader aangereikt, je wisselt ervaringen uit en ontdekt concrete materialen en voorbeelden. Zo doe je inspiratie op voor je klaspraktijk.
Wat is de impact van de Brusselse grootstedelijke context op de breinontwikkeling? We gaan aan de slag met wat de wetenschap ons hierover vertelt en leren zo hoe we leerlingen ondersteunen bij het versterken van hun leerloopbaan?
Ook in de tweede helft van het schooljaar blijft kinderen leren lezen een grote uitdaging. Vaak worden op dit moment grote verschillen in leesvaardigheid binnen je klas zichtbaar. Hoe pak je dan het leesonderwijs in je klas aan?
Onderzoek wijst uit dat een achterstand in executieve functies op jonge leeftijd een voorspellende factor is voor het schoolse functioneren en het presteren in de toekomst. In deze vorming leren we meer over wat armoede is en zoomen we in op armoede als remmende factor bij de ontwikkeling van executieve functies.
Bij Outdoor Teaching en buitenles trek je met je leerlingen naar buiten om te leren. Buiten zijn biedt veel kansen om actief, betekenisvol en onderzoekend met leren aan de slag te gaan – en kan veel verschillende vormen aannemen. Tijdens deze vorming leer je hier meer over.
Vlaamse Gemeenschapscommissie, Brussel
Dit uitwisselingsmoment biedt scholen de kans om uit te wisselen over projecten die ze opzetten om de meertaligheid van de leerlingen te waarderen, om ervaringen te delen over hoe ze de talige diversiteit positief kunnen aanwenden en om te zoeken naar oplossingen voor vragen die leven over de talige diversiteit.