Hier vind je een overzicht van onze activiteiten.
Tijdens deze online sessie tonen we je de website 'Communiceren met ouders' en nemen we je mee door de tool.
Onderwijscentrum Brussel, Brussel
De overstap van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar is een belangrijke fase in de ontwikkeling van onze Brusselse ketjes. In deze vorming ga je actief op zoek naar manieren om de overgang in je eigen klas- en schoolwerking vlot te laten verlopen.
Wil je het vak Frans effectief en betekenisvol invullen? Het leerlabo Frans geeft de mogelijkheid om hiermee concreet aan de slag te gaan: je bouwt een thema op en onderzoekt allerlei materialen en handleidingen. Je zoekt uit hoe je deze verschillende bronnen gericht kunt inzetten in je lessen Frans.
We bekijken wat het belang is van correctieve feedback en hoe je dat het beste aanpakt. Wat moet je weten over de leerlingen? Wat moet je weten over fouten? Wat maakt het Nederlands moeilijk? Wanneer heeft het zin en is het nodig om op fouten in te gaan? Hoe zorg je voor een veilige sfeer waarin fouten kansen bieden?
Tijdens deze vorming beantwoorden we volgende vragen. Hoe evalueer je jouw Brede School? Hoe betrek je de stuurgroep, partners, ouders, kinderen en jongeren hierbij? Welke werkvormen gebruik je? Hoe ga je met de resultaten van de evaluatie aan de slag? Wat is de link tussen evaluatie en actieplan?
Tijdens deze gesprekstafel bieden we een waaier aan gespreksonderwerpen aan. Vanuit eigen ervaringen bespreek je in een kleine groep knelpunten, vragen, interessante materialen en succeservaringen. Op die manier deel je kennis en inspireer je elkaar.
De overgang van het basis- naar het secundair onderwijs is een belangrijke stap in de loopbaan van elke jongere. Als leerkracht kun je die overgang ondersteunen zodat leerlingen met meer zelfvertrouwen een doordachte school- en studiekeuze maken.
Outdoor learning verhoogt de betrokkenheid en het welzijn van je leerlingen, en stimuleert de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden als probleemoplossend denken, creativiteit en samenwerken. Wat je buiten leert, komt beter binnen. Tijdens deze vorming leer je hoe je daarmee in Brussel aan de slag gaat.
Je maakt kennis met materialen van LEGO Education tijdens een open atelier. Je kunt de pakketten bekijken, uitproberen en vragen stellen. Zo ontdek je de mogelijkheden van LEGO Education.
Hoe zorg je ervoor dat kinderen een positief zelfbeeld en een flinke dosis zelfvertrouwen ontwikkelen, veerkrachtig zijn en een open geest naar anderen hebben? Dat is maar een van de vragen die we in deze vorming behandelen.
In deze vorming bespreken we de talrijke overstappen die een jong kind maakt. We focussen op de overgang van kinderdagverblijf naar school. Daarbij kijken we door de ogen van het kind. Zo zoeken we naar meer warmte en meer continuïteit bij elke overstap.
Tijdens deze intervisie wissel je uit met je collega-coördinatoren. Dit kan samen brainstormen zijn over een concrete vraag. Of net langer stilstaan bij een grotere vraag. De concrete inhoud wordt dus samen met jullie bepaald.
Lesgeven in Brussel leidt tot heel wat boeiende uitdagingen waarmee je in jouw klas geconfronteerd wordt. In dit mini-traject stippel je jouw eigen leerpad uit om je hierin te versterken.
Wil je verschillende buitenkansen ontdekken en aan de slag gaan met de meerwaarde die de omgeving je kan bieden? Vraag je je af hoe je met buitenles je leerlingen krachtig laat leren én aan de leerdoelen werkt? In vier vormingen doe je de kennis en vaardigheden op om vol vertrouwen met je klas de stap naar buiten te zetten en er leuke, leerrijke lessen van te maken.
De demo toont je de mogelijkheden om met Generatie BXL aan de slag te gaan. Generatie BXL is een nieuw project dat ondersteuning biedt bij het versterken van de loopbaan van leerlingen.
Op stap naar een Brede School in Brussel. Maak kennis met de lokale context, doelen, werking en groeiproces van Brede School Kuregem. Bovendien gaat het tijdens deze kijk eens over het muurtje ook over de samenwerking tussen verschillende Brede Scholen.
Tijdens de voorbije coronaperiode werd des te meer duidelijk hoe belangrijk het is voor kinderen en jongeren om aandacht te besteden aan de impact van armoede op hun leer- en leefomgeving. In het leerlabo armoede bouwen we verder op de nodige inzichten en de basishouding om te kunnen omgaan met armoede in de klas- en schoolpraktijk.
Binnen hun aanvangsbeleid stellen scholen vaak een mentor aan om een belangrijke rol op te nemen bij de ondersteuning van de starters op school. Dit leerlabo helpt hen om hun functie op te nemen.
Wou je altijd al eens over het muurtje kijken bij een andere Brusselse school? Ben je benieuwd hoe een groene, avontuurlijke speelplaats eruitziet? MOS Brussel en Bubble (Leefmilieu Brussel) organiseren op daarom de Brusselse Openschooltuinendag.
De inhoud van het slotmoment wordt bepaald in de loop van het schooljaar. Het wordt alleszins een fijne afsluiter met uitwisseling, toffe sfeer en lekkers.
In een Brede School slaan scholen, organisaties, ouders en buurt de handen in elkaar om een brede leer- en leefomgeving te creëren. Zodat álle kinderen en jongeren maximale ontwikkelingskansen krijgen. Tijdens deze vorming krijg je inzicht in de visie op Brede School in Brussel en ontdek je hoe de Brusselse Brede Scholen dit in de praktijk brengen.