Hier vind je een overzicht van onze activiteiten.
Onderwijscentrum Brussel, Brussel
Heb je of krijg je een Anderstalige Nieuwkomer (AN) op school? Dan wil je dat hij zich welkom voelt en dat hij voldoende taalvaardig wordt om mee te draaien in de klas en op school. Deze vorming geeft antwoord op jouw vragen daarover.
Generatie BXL is dé nieuwe website in Brussel voor alles over talentontwikkeling, studie- en schoolkeuze, beroepen en loopbaanbegeleiding. Tijdens deze sessie gaan we dieper in op een van de belangrijkste onderdelen van Generatie BXL: de SELFIX.
We vertrekken in deze vorming van de meervoudige identiteitsontwikkeling. We maken kennis met de inzichten van Erikson en passen dit toe op de situatie van de Brusselse kleuters. Het vertrekpunt is om na te denken hoe we een positief en rijk klimaat kunnen scheppen waarin de kleuters zich kunnen ontplooien en maximale leerkansen krijgen.
Op woensdag 17 januari 2024 organiseert het Onderwijscentrum Brussel samen met de Vlaamse Scholierenkoepel een Actiedag Lager Onderwijs. We nodigen hiervoor graag begeleiders, leerkrachten en directeurs uit het Brusselse uit die graag (meer) rond inspraak willen werken op hun school.
Is je school op zoek naar ervaringen van andere scholen over hoe ze omgaan met de talige diversiteit? Zoekt je school naar manieren om de meertaligheid van de leerlingen expliciet te waarderen en in te zetten? Dan ben je in deze vorming op jouw plaats.
Wie is die tiener en wat is de impact van de Brusselse grootstedelijke context op de breinontwikkeling? Hoe kunnen we de ondersteuning van de leerloopbaan van onze leerlingen versterken? Hierop zoomen we in tijdens deze vorming.
Vreemdetalenonderwijs Frans in Brussel is een uitdaging. Hoe kun je sterker worden in het omgaan met deze uitdagingen? Hoe zorg je voor een effectieve didactiek Frans en welke materialen kun je inzetten? Deze vragen vormen het uitgangspunt om te kijken hoe je het vak Frans effectief en betekenisvol kunt invullen voor al je leerlingen.
Onderzoekend en ontwerpend leren kan het verschil maken voor Brusselse kleuters die meertalig opgroeien of kansarm zijn. Zij leren met deze actieve aanpak vaardigheden die een hefboom zijn voor hun verdere ontwikkeling. In deze vorming gaan we daar dieper op in.
Ook in de tweede helft van het schooljaar blijft kinderen leren lezen een grote uitdaging. Vaak worden op dit moment grote verschillen in leesvaardigheid binnen je klas zichtbaar. Hoe pak je dan het leesonderwijs in je klas aan?
We bekijken wat het belang is van correctieve feedback in taalverwerving en hoe je dat het beste aanpakt. Wat moet je weten over de leerlingen? Wat moet je weten over fouten? Wat maakt het Nederlands moeilijk?
Hoe vermijden dat je (ook figuurlijk) kopje onder gaat aan de klimaatverandering? Hoe ga je met jongeren in gesprek over de klimaatcrisis? Hoe grijp je hun vragen, ideeën, bezorgdheden rond klimaat aan en werk je aan weerbaarheid? Hoe ga je om met eco-angst en creëer je betrokkenheid? In deze vorming zoomen we in op klimaatgesprekken en toepasbare hands-on methodieken voor in de klas: hoe kan je de klimaattoestand en -verandering een authentieke plek geven in je klas?
Bij Outdoor Learning en buitenles trek je met je leerlingen naar buiten om te leren. Buiten zijn biedt veel kansen om actief, betekenisvol en onderzoekend met leren aan de slag te gaan – en kan veel verschillende vormen aannemen. Tijdens deze vorming leer je hier meer over.
In deze algemene sessie komt het pedagogisch kader van de leerbaancompetenties binnen Generatie BXL aan bod.