Taalonderwijs Nederlands
Taalonderwijs Nederlands
Onderwijscentrum Brussel ondersteunt leerkrachten en schoolteams om krachtig taalvaardigheidsonderwijs te bieden en positief om te gaan met meertaligheid.
Meertaligheid
Meertaligheid
Meertaligheid is de norm bij leerlingen in het Brussels onderwijs. Die meertaligheid is daarom een belangrijk uitgangspunt om met leerlingen te werken aan hun taalvaardigheid. Bovendien zorgt de erkenning van die meertaligheid ervoor dat leerlingen zich thuis voelen op school. Zo durven ze de kennis die ze in andere talen al opbouwden ook gebruiken bij het leren.
Partnerschap met ouders
Partnerschap met ouders
Ouderbetrokkenheid gaat over de mate waarin ouders (emotioneel) betrokken zijn bij de schoolloopbaan van hun kind. Dit betekent dat je werkt rond twee pijlers: samenwerking en communicatie. Het doel is om de ontwikkelingskansen en het welbevinden van alle kinderen en jongeren te verhogen.
Omgaan met armoede
Omgaan met armoede
In Brussel groeit een op vier kinderen op in kansarmoede. Omgaan met de socio-economische verschillen vormt een grote uitdaging. Hoe ervaren kinderen en jongeren die in kansarmoede opgroeien hun leefwereld? Inzicht in de voorkennis en de ervaringskansen van kinderen en jongeren in kansarmoede is belangrijk om een motiverend en uitdagend leer- en leefklimaat te creëren.
Breed leren
Breed leren
Breed leren is het leggen van verbindingen tussen wat een kind of jongere op school leert en de wereld daarbuiten. Het curriculum in de klas verbinden we aan een levensechte activiteit, materiaal of omgeving. We brengen kinderen en jongeren in aanraking met andere mensen, plaatsen, invalshoeken … Kortom, de echte wereld.
Diversiteit en differentiatie
Diversiteit en differentiatie
In de gemiddelde Brusselse klas zitten leerlingen met heel verschillende sociaal-economische, culturele en etnische achtergronden. Er zijn nog weinig uniforme groepen, geen meerderheid of minderheid. De superdiverse school is dus bij uitstek de plek van ontmoeting en leren. Diversiteit is er de basis van het leerproces.
Digitaal leren & mediawijsheid
Digitaal leren & mediawijsheid
Het Onderwijscentrum Brussel (OCB) ondersteunt Brusselse schoolteams om een krachtige leeromgeving te creëren. Digitale tools zijn daarbij een belangrijk middel. Je verrijkt op die manier het leren in de klas én je kunt er een variatie aan onderwijsdoelen mee bereiken.
Transities
Transities
Kinderen en jongeren maken in hun leerloopbaan verschillende transities mee. Deze momenten hebben een impact op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het is essentieel om als school daaraan voldoende aandacht te besteden.
Kleuterparticipatie
Kleuterparticipatie
Kleuterparticipatie gaat over het regelmatig aanwezig zijn van jonge kinderen op school, dat ze participeren aan het schoolse gebeuren en ouders mee aan boord zijn. Door te werken aan kwaliteitsvol kleuteronderwijs krijgen ouders meer vertrouwen in het onderwijs en zullen ze hun kind op de schoolgerechtigde leeftijd van 2,5 jaar (in België) naar school laten gaan. Dit geeft meer kansen aan de jongeren op een succesvolle schoolloopbaan en dus ontwikkelingskansen voor de Brusselse ketjes.
Aanvangsbegeleiding
Aanvangsbegeleiding
Brussel heeft een opvallend jong leerkrachtenkorps. Er zijn ontzettend veel startende leerkrachten aan het werk. Het is belangrijk om die starters goed te ondersteunen en om hen duurzaam deel te laten uitmaken van het schoolteam. Niet alleen voor de starters zelf, maar ook om het groeiende leerkrachtentekort en leerkrachtenverloop een halt toe te roepen.
STEM en Lego Education
STEM en Lego Education
De samenleving wordt steeds digitaler. Technologie en techniek nemen elke dag een centralere plek in. Het is daarom erg belangrijk om leerlingen al vroeg te laten kennismaken met deze wereld: hen te leren onderzoeken en ontwerpen en hen zo zin te doen krijgen in STEM.
Duurzaamheid op school
Duurzaamheid op school
Hoe kun je als school een positief verschil maken voor het milieu en het klimaat? Wil jouw school bewust werken rond de Sustainable Development Goals, bewust consumeren of vergroening? In Brussel zijn er heel wat mogelijkheden om aan duurzaamheidseducatie te werken.
Outdoor learning
Outdoor learning
Met outdoor learning gaan je leerlingen aan de slag met de school en haar omgeving: de buurt, de stad en de lokale natuur. Want leerdoelen behaal je niet alleen binnen de vier muren van je klas of school.
Spel en spelen
Spel en spelen
Spel is onmisbaar in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het is een leuke, motiverende manier om allerlei ervaringen op te doen of te verwerken. Het Onderwijscentrum Brussel (OCB) ondersteunt het spelaanbod zowel in de vrije tijd als op school.